fredag 17 oktober 2008

Ti amo Roma!

Jag är tillbaka från Rom. Sent igår kväll landade planet på Landvetter i regn och rusk och 5 plusgrader... Då längtade jag tillbaka, till italiensk mat, gelato, vino, Pantheon, ljumma kvällar där jackan fick stanna på rummet och mycket mycket mer. Senast jag var i Rom var för 16 år sen och det känns som att det har blivit fler turister, försäljare och krimskrams. Men staden är densamma, och folket och maten! Och framförallt finns atmosfären kvar, där den gamla kulturen möter den nya, bellissimo! Vi tog på oss promenadskorna och hann med det allra mesta får jag nog lov att säga. Inte bara stora sevärdheter som Peterskyrkan (och alla trappstegen upp till kupolen, varför hade jag inte stegräknaren med mig??), Vatikanen, Colosseum, Pantheon (min personliga favorit, nu som då), Forum Romanum, Fontana di Trevi , Piazza Navona utan även ett antal glassbarer, små restauranger, fontäner, strosande och betraktande av folkvimmel. Jag tvingade de andra att stoppa handen i Bocca della Verita och tro det eller ej, alla hade armen kvar efteråt. Själv avstod jag eftersom jag ju har klarat mig en gång, man ska inte utmana ödet! Stefan och jag passade även på att fira att vi stått ut med varandra i nio år eftersom den 15 oktober inföll lagom på semestern. Efter svettiga dagar på stan och med sjukt stela vader så var det inte dumt att ligga på sängen på hotellet en stund och fundera över vilken av alla restauranger vi skulle testa på kvällen. Och så längta efter Oliver förstås... Jag kan säga att BT hade nog rätt, om man vill få riktigt god mat ska man kryssa mellan gränderna i Trastevere och slå till på något mysigt litet ställe. Vi bodde strax ovanför Termini och det var nog inte det bästa matområdet men däremot guld värt att kunna gå till stationen för att ta Metron eller tåget tillbaka till flygplatsen på torsdagen. Jag kan återigen konstatera att romare är mästare på att dubbel- (trippel)parkera, göra pasta, glass och vin och de kan njuta av livet. Jag tog chansen och slängde ett mynt över axeln i Fonta di Trevi, det blir nog ett tredje besök någon gång!







2 kommentarer:

Katharina sa...

Haha, du ser ruskigt nöjd ut med glassen i mun. =)
Låter som om ni haft en jättebra semester!

Lena sa...

Ja den var kanonbra! Men nästa gång får nog Oliver följa med :) Och många glassar blev det vill jag lova...