torsdag 2 oktober 2008

Google Docs är vinnaren!

Nu har jag snart jobbat 2 månader efter föräldraledigheten och jag har tittat lite på vilka typer av tjänster och verktyg från 23 saker-kursen som jag faktiskt använder i mitt arbete. Det framstår ganska tydligt att Google Docs är den odiskutabla vinnaren. Jag älskar Google Docs! Fast älskar är kanske ett starkt ord i det här sammanhanget, men det tilltalar mig som arbetsverktyg och det har väldigt många bra fördelar. Det går snabbt att skapa ändra i och spara dokument och lika snabbt och enkelt att dela med sig till andra. Och det är framförallt den där sista biten som jag tilltalas av mest. Det är ett perfekt verktyg för samarbete oss medarbetare emellan. Säga vad man vill om Google (och det ska man ju för man måste alltid vara kritisk mot de stora företagen) men de har dessutom många andra bra tjänster kopplade till den egna personliga användaren. Det känns skönt i dagens splittrade informationsvärld att man kan ha ett antal tjänster samlade på samma plats. Perfekt för en lösenordssenil person som jag själv. Det är många andra saker från 23 saker-kursen som jag använder som nyhetsflöden och taggar, men även andra saker och då mestadels i privat bruk. Musik och bildtjänster är typiska sådana. Och även mötesplatser och sociala nätverk. Men jag kan se att många av dessa också är applicerbara i vårt arbete, det beror bara på vad man jobbar med. Och det är ju det som är så roligt med vår arbetsplats, att den rymmer så många olika verksamheter och arbetsuppgifter där man kan ha nytta av olika saker.

Bild från Google Docs

Inga kommentarer: