tisdag 24 juni 2008

Röd flagga och Twitter

Idag skiner solen otroligt nog, men jag såg allt att det regnade i morse. Så det så! Jag och Oliver passade på att ge oss ut med bilen en sväng för att uträtta lite viktiga ärenden på stan och jag upptäckte att jag nog har lite av Thelma & Louise i mig! Jag höll nämligen på att köra rätt genom avspärrningen efter Sjömarken där de lägger ny asfalt. Visst såg jag skyltarna, och visst såg jag killen med den röda flaggan. Men, jag tycker att han höll upp den lite sådär nonchalant vilket jag tolkade som att det var fritt fram. Det var det inte... oj oj sen vinkade han ordentligt vill jag lova och jag fick snällt tvärnita och backa tillbaka och trixa och skämmas med en rad bilkö bakom mig... när jag vevade ner rutan hörde jag stop-mannen säga i sin walki talkie "jag fick stopp på henne till slut". Aj aj, förnedringen var total. Men killen hade glimten i ögat och allt gick ju bra så vad tusan! Medan jag satt där och städade bilen febrilt för att slippa ögonkontakt med min grindvakt så flimrade scener från Thelma & Louise framför ögonen, tänk om jag hade haft sjalett, solglasögon och en blå Thunderbird, då hade det hänt grejer! Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om utan det var mikroblogging. Är det ett begrepp som satt sig? och är det något som använts? jag är tveksam, men när jag läste på Twitter så lät det ganska kul. Men kräver att man har alldeles för mycket fritid... eller möjlighet att göra saker på datorn på arbetstid som egentligen inte är arbete... Twitter är ett socialt nätverk med mikroblogging och även Twittervision som jag tror Klaz nämnde på sista genomgången. Mikroblogging lanseras som något mellanting mellan blogg och chat och meningen är att man ska skriva väldigt korta inlägg om vad man gör, tja, just för tillfället. Sen har man en radda med andra mikrobloggare att hålla koll på för skojs skull. Jag tycker nog att den vanliga bloggen räcker för mig liksom chatten. Nåt mellanting känns ganska meningslöst. Men det beror ju på hur man ser det. I dagens samhälle där man ska vara online och tillgänglig dygnet runt blir det här ett sätt att hålla reda på vad folk pysslar med även om man inte pratar med dom. Ganska praktiskt för tonårsföräldrar kanske? :) Jag har inte testat Twitter själv (det finns fler än Twitter som tillhandahåller denna tjänst) och tror att minnet är fullt. Alla konton börjar bli förvirrande och snart orkar inte hjärnan mer. Jag håller mig till Blogger.

Inga kommentarer: