söndag 13 juli 2008

Bio och läsning

Nu är det snart endast 4 veckor kvar innan jag börjar jobba igen. Lite pirrigt men ska bli kul! Under tiden blir det en hel del läsning och trädgårdspyssel och annat. Igår hann vi med en bio t.o.m. Det blev Narnia: Prins Caspian. Jag läste alla C.S. Lewis-böckerna för många mångar år sen men man glömmer ju rätt så fort... Därför var det mesta som hände i den här filmen lite som en överraskning. Trevligt. Jag gillade den även om tvåan mer är inriktad på slagfältet medan den första filmen hade mer saga runt omkring. Ibland tyckte jag också att dom pyttesmå elvaåriga killana som satt själva några rader nedanför oss på bion kanske var för små för detta. Men dagens barn och unga är väl avtrubbade, eller hur är det egentligen? Jag vet inte jag. Har plöjt en del böcker också, bl.a. två deckare av den isländske författaren Arnaldur Indridason, Glasbruket och Kvinna i grönt. De fick båda Glasnyckeln när de kom ut och Glasbruket är den första som kommit ut på svenska. Jag måste säga att båda var bra men Kvinna i grönt tilltalade mig mer. Kanske för att man då lärt känna den isländske kriminalpolisen Erlendur och hans kollegor lite bättre. Sen gillar jag det karga, nästan ogästvänliga Island som det presenteras i romanerna. Som gjort för mord!

Inga kommentarer: