tisdag 1 juli 2008

Strejkande bibliotekarier?

I natt utbröt strejken bland Stockholms busschaufförer och men det utlovade kaoset verkar ha uteblivit enligt DN. Lite irritation här och där men det kanske inte är så konstigt. Vi är väldigt beroende av att kommunikationerna fungerar som de ska och många tycker att stockholmarna är bortskämda som ofta klagar på förseningar med tunnelbanan fast den går var femte minut... Men det är väl som med datorn, går det inte fort nog blir man galen om man är van vid det. På landet kan man ju stå och vänta på en buss en halv dag och blir inte stressad för det. Saker och ting är olika. Hur som helst så funderade jag på alla dessa strejker. Har bibliotekarierna strejkat någon gång? Jag googlade lite och hittade i alla fall den här informationen. På Mölndals bibliotek strejkades det i hela sex veckor 1972. Men det verkar vara det enda jag hittar om strejkande bibliotekarier. Är det någon annan som vet? Vi kanske är en tålmodig yrkesgrupp som nöjer oss med lite eller är det tvärtom så att det pyser i leden och strejken är nära? Jag vet inte, jag "jobbar" ju hemma just nu och det närmsta strejk vi har här är en sällsynt matvägran hos Oliver. Men han ställer inga motkrav heller så jag vet inte hur vi ska lösa situationen. Som tur är händer det inte ofta så jag behöver nog inte bekymra mig om det. :)

Inga kommentarer: