fredag 19 september 2008

Do I love Hjo?

Idag hade jag semester och packade in hela familjen i bilen (inklusive mamma och pappa) och styrde kosan mot Hjo. Jag hade fått för mig att det skulle vara så fint där och att det skulle bli en lagom dagsutflykt. Vi började med att dricka kaffe och äta våffla och se på utsikten från Mösseberg utanför Falköping. Det var vi och ett gäng glada, lunchätande pensionärer. Och en strålande utsikt! Sen åkte vi vidare mot dagens mål - Hjo. Nästan framme flaggar stan glatt med sin slogan, I love Hjo, och vi börjar med att fynda på Hem & Hobby-butiken som ligger vid infarten. Där hade dom grejer vill jag lova! Sen parkerade vi gratis (Hjo men visst!) och promenerade ner på stan och åt en utsökt lunchbuffé på ett trevligt ställe. Sen tog vi en tur tillbaka nere vid hamnen och genom stadsparken. Där blev det fler fynd när outlet-butiken reade ut rubbet och mamma och jag köpte på oss en del saker. Sen var liksom besöket slut. Hjo var kanske inte allt jag hade tänkt mig men väldigt mysigt och fint ändå. Fast mindre än jag trodde. Mindre stadskärna, mindre strandpromenad och mindre folk, inte storleksmässigt då för de såg nog rätt lagom stora ut, däremot var det ganska folktomt i stan. Inte säsong för Hjo kanske men ändå! Vi bestämde oss för att inte göra som vanliga människor och ta stora vägen hem utan gav oss glatt ut i terrängen på grus-rally-vägar och körde förbi många fina ställen innan vi hittade tillbaka till Borås via Hökerum. En trevlig dagsutflykt som slutade med pizza och ett glas vin. Men frågan kvarstår, Do I love Hjo? Nja, Njo, kanske. Nu har jag i alla fall varit där! Och på tusen andra ställen längs med vägen...

1 kommentar:

Katharina sa...

Men du är ju en hel upptäckt rikare! Nu vet du ju hur Hjo är, det är inte fy skam att veta. Kanske är roligare att åka dit under slöjdmässan ...

Men jag tyckte i och för sig att det där med outlet-butik lät spännande.