tisdag 16 september 2008

Papperskatastrof

Sedan jag kom tillbaka till jobbet har jag gjort av med oroväckande mycket papper. Flera fotbollsplaner med regnskog. Jag mår dåligt när jag tänker på vilken pappersslösare jag är. Vad hände med det papperslösa samhället? När ska det göra sitt intåg på BLR? Vi pratar ju om att göra en uppryckning bland studenternas pappersslöseri, alla ratade utskrifter och halvtomma papper som slängs i parti och minut. Men vi i personalen då? Behöver inte vi också en miljöuppryckning? Fast ni andra kanske är betydligt bättre på att inte använda så mycket papper än vad jag är. Sen är det inte bara på jobbet heller. Hemma svämmar brevlådan över av reklam och tre olika kuvert från samma bolag, samma dag… katastrof! Och ingen lapp på brevlådan som säger nej tack till reklam har vi heller. Det har sambon bestämt. Han vill nämligen sitta och sukta efter alla dyra teknikprylar som vi ändå inte har råd att köpa eftersom ny bil och inredd vindsvåning har högsta prioritet just nu. Men sukta ska han! Papper är inte alltid bara av ondo utan något väldigt bra och behändigt och ofta tjusigt att se på, innehåller många gånger både roliga och intressanta saker att läsa och gör sig väldigt bra i böcker. Men man skulle absolut kunna minska ner allt det andra, onödiga pappret rejält. Nu skriver jag man fast jag egentligen borde skriva jag, men jag undrar om inte man är på sin plats här ändå för jag är knappast ensam i mitt pappersslöseri. Det här inlägget kommer i alla fall inte hamna på något annat än ett virtuellt papper – nämligen i bloggen. :)

Regnskogsbild från Viktor Rydberg Gymnasium Jarlaplans hemsida