tisdag 27 maj 2008

Bokläsning på skärmen

Jag får väl erkänna med en gång att jag trots min ringa ålder (och sluta att le med en gång!) inte riktigt har fastnat för det här med att läsa böcker på skärmen. Jag gillar den fysiska boken, att bläddra bland sidorna, klämma på omslaget, somna med boken över ansiktet osv. Ja, jag gillar t.o.m. den där lite unkna lukten som omger en del gamla dammiga antikvariatsböcker. Så därför blev jag glatt överraskad när jag idag laddade ner Johanna Thydells bok Det fattas en tärning från Stadsbibliotekets e-bokstjänst. Jag kommer fortfarande till stor del helst att välja "riktiga böcker" om jag ska läsa romaner och dyl. Men jag tyckte det var helt ok att läsa den på datorn! Och det skulle vara kul att testa en handdator för att se hur det känns i mindre format. Stadsbibliotekets e-bokstjänst var enkel att använda och det gick snabbt att få ner boken på datorn samtidigt som det gick att maila filen till en annan dator och läsa den där. Smidig tjänst när man vill läsa en bok omgående eller det är något man letar efter eller snabbt vill kolla. Och det är ju framför allt det sistnämnda som för mig kommer att vara det största användningsområdet. Att kolla källor, läsa kurslitteratur och annan fack. Inte att läsa "den stora romanen", eller den lilla... Jag tycker det är ett bra alternativ till den vanliga boken och jag välkomnar en mer utvecklad e-bokstjänst och läsare. Jag tror heller inte att de kraxande olyckskorpar som ylar om att den gamla hederliga boken snart kommer att försvinna, har rätt. Lite yin och yang här vore ju inte fel, gammalt och nytt KAN faktiskt existera sida vid sida!

Inga kommentarer: