måndag 5 maj 2008

Office in space

Svante och jag testade att dela dokument i både Google Docs och Writeboard. Jag måste ju erkänna att jag inte har hunnit använda de här programmen ordentligt i mitt arbete, kanske för att mitt arbete just nu består av att rensa i rabatterna, måla altanen och se till så att inte Oliver river huset. MEN, om det var så att jag arbetade på bibblan som vanligt och samarbetade med någon eller några genom att skicka en text fram och tillbaka så skulle jag nog tycka att Google Docs eller Writeboard är bra alternativ till det gamla vanliga. Och då spelar det egentligen mindre roll om dessa samarbetspartners arbetar hemifrån, från olika våningar i huset eller sitter i samma rum. Liksom chat och mail lämpar sig GD och W bra för teamwork. Men det funkar säkert lika bra för eget arbete med. Överhuvudtaget lockar hela "på webben-grejen" mig, bookmarks, taggar och office på webben är ju toppen! Jag gillar inte att vara låst vid EN speciell dator eller ett litet nätverk. Men å andra sidan öppnar man ju upp sitt arkiv och liv genom att allt alltid finns på webben. Men här är det bra att t.ex. GD ligger under ett google-konto (där jag praktiskt nog kan ha både mail, foton, bookmarks, dokument och mycket myckte mer) och W ligger och surrar i mailboxen och i cyberspace. Nackdelen med W är också just denna lilla url som man måste spara på något smart ställe för att komma ihåg den. Om man inte hittar igen den, är den borta för alltid då? Och det här med Google, börjar det inte likna Microsoft? Fast gratis? Det är bekvämt och bra att ha många funktioner samlade under sitt konto men det känns som att Google brassar på med fler och fler saker och jag är rädd att det blir lite Bill Gates över det hela. Men nu kanske jag går händelserna i förväg! Jag tänker i alla fall testa GD och W lite närmre när jag kommer tillbaks till jobbet och jag gillar särskilt W för dess enkelhets skull. Mer sånt!

2 kommentarer:

Katharina sa...

Vi skulle ju kunna fortsätta på vår roman i GD eller W kanske... om vi bara hittar det vi hittills gjort någonstans... =)

Risken är ju annars att massorna aldrig får ta del av våra litterära förmågor.

Lena sa...

Ja och det vore ju oerhört synd! Frågan är romanen platsar på skylthyllan i vår bibbla eller om den förtjänar en mer upphöjd pats, ett belyst glasskåp med larm och diamanter kanske?