onsdag 20 februari 2008

I cd-skivans begynnelse

På förmiddagen matade jag Oliver "jag har lärt mig att skaka på huvudet" Holmberg med gröt vilket inte var det lättaste. Men jag passade på att köra in skeden när han förvånat gapade och stirrade på radion varje gång Eros Ramazzotti brölade se bastasse una bella canzone med nasal röst. Det funkade rätt bra. Sen spelade dom lite Tina Turner också vilket inte var igår direkt. Kom att tänka på att min första cd-skiva som jag köpte 1992 faktiskt var Tina Turners Private dancer... Jag har ändrat min musiksmak en del sen dess (men diggar faktiskt fortfarande Tina) och har även utökat samlingen en del som synes. Jag började väl köpa LP-skivor någon gång i mitten av 80-talet då det var Europe och Scorpions som gällde. Sen började cd-skivan sitt intåg rejält och nu, ett antal år senare, är det prat om cd-skivans vara eller icke vara. Det kommer ju nya format hela tiden och de flesta har väl gått över till att använda ipod och mobilen till musiklyssnande istället. Men jag gillar mina skivor, hemma hos oss tar de ju ganska stor plats eftersom sambon har lika många... (men betydligt sämre musiksmak) Vi lyssnar också mycket på våra skivor och de allra allra flesta är köpta och inte nedladdade :) Man kan tycka vad man vill om att ladda musik från nätet men för mig har det gjort att jag köpt mer skivor. Man kan testa att ladda ner en artist som man hört en låt av men inte har en aning om hur resten av skivan låter, är den bra, då köper man den. Man upptäcker mycket nytt den vägen. Nu ska jag nog plocka fram Tina ur cd-hyllan och lyssna på Let´s stay together som ju egentligen är Al Green's gamla hit. Long live cd-skivan!

5 kommentarer:

mia sa...

Jag minns LP skivornas begynnelse! Cd skivor, det är modernt för mig. Vi lyssnar fortfarande på våra gamla LP skivor, som Simon & Garfunkel, Beatles och Bluesbreakers. Det är grejor det! Har visserligen några CD, bl a en med Eros R., som jag brukar spela högt när jag städar. Jag gillar faktist honom och Tina Turner!

Katharina sa...

Men precis Lena! När jag laddar ner musik gör jag det för att kolla om det är något jag fastnar för. Gör jag det köper jag skivan, för den vill man ju ha. Tycker jag inte att det är bra är det ju ingen idé att lägga ut pengar på skivan. Men nedladdningen har helt klart gjort att jag köper mer musik! Men det kanske är olika det där...

En sak kan jag ändå säga, jag kommer inte i närheten av din CD-samling.

Lena sa...

Jag gillar också Eros Monika! Men jag är inte säker på att Oliver gör det. :)

tussemormor sa...

När jag hade sommarjobbat i Danmark 1960 lyckades jag köpa en liten begagnad radiogrammofon, som det hette på den tiden. och det var skivväxlare på den också. Mina första skivor var operetten "Vita hästen" och gospelgruppen "golden boys quartet" eller någonting, som jag just nu inte kommer på. Sedan var det Elvis, Paul Anka, Pete Seeger, The mamas and the papas.....
Bruce Springsteen är fortfarande den store favoriten, annars är det mest jazz som gäller idag... Tina Turner är OK. Städar gör jag bäst till ABBA!

Lena sa...

The Boss är en storfavorit hos mig med. Har man många gamla skivor som man vill göra om och kunna t.ex. spela i bilens cd-spelare kan ju den här skivspelaren vara bra, den har en usb-port som gör att man lätt kan föra över sina favvosar till datorn. Digitalisera din vinyl.