fredag 22 augusti 2008

Många rutiner

Nu har jag hunnit komma in i arbetet lite mer och t.o.m. haft mitt första informationspass på över ett år. Efter detta och utbildningen (korvstoppningen) för de nya timanställda så kan jag konstatera att vi har väldigt många rutiner här på BLR. Det är nästan så att det blir oöverskådligt när man buntar ihop allt och inser hur mycket det är. Men samtidigt behövs alla rutiner för att arbetet ska fungera. Rutiner handlar ju mycket om vanemässigt och mekaniskt arbete. Sådant som ska gå med ren slentrian. Å andra sidan pratar man ju om "nya" rutiner. Det går ju emot det som konstaterats ovan. Hur lång tid tar det egentligen innan något blir en rutin? När blir man rutinerad? Svårt att säga men det jag däremot kan säga är att på ett år hinner man glömma fasligt många rutiner. Men någonstans långt där inne i hjärnan (alt. ryggmärgen) finns dom ju och snart blir de nog just rutiner igen, men det gick minsann inte så lätt som jag trodde! (det sistnämnda som en liten förklaring till varför jag nu för tiden oftast ser rätt förvirrad ut)

Inga kommentarer: