måndag 18 augusti 2008

Sockerklockan tickar...

Medan jag satt på jobbet och pratade mig hes idag var Oliver och Stefan hos tandläkaren. Det är Olivens första besök och det gick tydligen bra. Han visste precis hur han skulle göra när han fick en sprillans ny tandborste i sin hand. Han stoppade den direkt i munnen och började borsta! Imponerande tyckte tandsköterskan. De fick med några roliga broschyrer hem där sockerklockan 2 (inte bra) stämde mer in på mig än sockerklockan 1 där man lydigt ENDAST äter frukost, mellis, lunch, mellis och middag. Vad som ingick i sockerklockan 2 ska jag inte gå närmre in på mer än att det är väldigt mycket MER! Man fick även reda på att barn lätt brukar acceptera att de "bara" får lördagsgodis och att det då är bättre att man äter upp allt på en gång, inta dra ut på det. Det där har Stefan och jag verkligen greppat. Vi kan äta upp en godispåse på nolltid! Det måste väl räknas som exemplariskt? Oliver däremot får inte äta godis än, men han har ätit både tårta och glass i sommar, det gick utför efter ettårsdan... Man fick också veta att det är mer socker i en Yoggi (lättsockrad) än ett glas Coca Cola... tänk vad fel man kan tro ibland. Överhuvudtaget verkar fruktyoghurt bannlyst. Och det som är så gott! Men man får väl föregå med gott exempel och äta t.ex. Fjäll yoghurt som lätt räknat endast innehåller 6 sockerbitar. Så där fick ni er en sockerlektion, hem och borta tänderna!

2 kommentarer:

Katharina sa...

Då kan man alltså dricka cola med gott samvete? Eller? =)

Lena sa...

Det där är en tolkningsfråga som jag inte ämnar svara på. Bara man får äta glass så är jag nöjd. Och får man inte det så gör jag det ändå.