tisdag 22 april 2008

Det blåser på månen

Idag plockade O fram en av mina favoritböcker ur bokhyllan. Nämligen Det blåser på månen av Eric Linklater. Den är skriven redan 1945 vilket jag inte hade så stor koll på. Författaren var med i både första och andra världskriget och verkar ha varit med om en hel del. Jag funderar på att läsa om boken idag (när jag nu ska hinna det) eftersom jag egentligen inte minns exakt vad som hände men varje gång jag hör den nämnas fylls jag av underbara läsminnen från barndomen. Märkligt vilken effekt vissa saker har på en! Jag såg att den här boken har jag själv gallrat ur från Ekarängsbiblioteket när jag arbetade där, till förmån för min egen bokhylla hemma... Vissa privilegier ska man väl ha som bibliotekarie!?

2 kommentarer:

mia sa...

Ja du Lena vad jag har högläst denna bok för Johanna och Oskar och sen också Djuphavspirater av samme författare. Och vi älskade dessa böcker alla tre. Kan undra om ungar läser sånt nu för tiden. Du måste spara boken till Oliven! Lova det!

Lena sa...

Jag lovar Monika! :)