torsdag 3 april 2008

Egyptian adventure...

Jag hör till en av dom som använder wikipedia ganska ofta om jag snabbt vill kolla upp någon grej. Men bibliotekarien i mig brukar viska - tänk på källkritiken! i mitt ena öra. Därför känns det ju ganska bra att upptäcka att det är så många som lurar i busken och kontrollerar vad folk skriver. Det betyder ju att man till viss del kan lita på wikipedia och använda det som ett riktigt uppslagsverk. Nice. Jag har nu varit inne på den för mig nya sidan Choose your own adventure och lagt till en liten kort story med två valmöjligheter till fortsättning. Konceptet tilltalade mig för det kändes lite som de där nedklottrade historierna man gjorde som barn. En började på en berättelse, vek ihop pappret och skickade vidare så fick nästa skriva en rad eller två. Fast där visste man ju inte vad föregående hade skrivit så historierna kunde bli aningen skumma... Hur som helst så var det väldigt enkelt att lägga till text till en historia här även om hjälptexterna inte alltid fungerade. Den här sidan känns inte på långa vägar lika använd som wikipedia och inte heller lika välarbetad. Men det kanske är något som kommer att växa nu med alla nördiga tonårskillar som växer upp framför datorn utan att sova på nätterna...

Inga kommentarer: